هیوندای کنا الکتریکی؛ اولین کراس‌اور کامپکت برقی

هیوندای کنا الکتریکی به‌عنوان اولین کراس‌اور کامپکت برقی دنیا، پس از رونمایی در ۸ اسفند سال جاری، در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

هیوندای کنا الکتریکی؛ اولین کراس‌اور کامپکت برقی

تسلا مدل S اولین خودروی برقی جهان یا اولین مدل تولیدی تسلا موتورز نبود؛ اما به لطف شعاع حرکتی نسبتاً زیاد و قابلیت‌های کاربردی، در سال ۲۰۱۲ تحول مهمی در صنعت خودروهای الکتریکی ایجاد کرد. مدل S خودرویی بود که نظر عموم را نسبت به خودرو‌های برقی و کاربردی بودن آن‌ها در برابر خودرو‌های بنزینی یا دیزلی تغییر داد. تسلا موتورز پس از معرفی مدل S، مدل‌های X و 3 را هم به خط تولید پرماجرای خود اضافه کرد، اما هنوز محصولی از پرتقاضاترین کلاس خودروها، یعنی کراس‌اور کامپکت در خانواده‌ی برقی تسلا وجود ندارد.

  

به‌ نظر می‌رسد که مقامات هیوندای در این مورد زودتر وارد عمل شده‌اند؛ چرا که به‌زودی نسخه‌ی الکتریکی کراس‌اور کنا (Kona) عرضه خواهد شد. درواقع نکته‌ی  بسیار مهم نسخه‌ی برقی کنا، زمان عرضه‌ی آن است. برخلاف برنامه‌ی شرکت‌های دیگر مبنی بر عرضه‌ی خودروهای برقی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵، مقامات هیوندای قصد دارند اولین کراس‌اور کامپکت برقی جهان را در تابستان سال جاری میلادی تولید انبوه کنند. البته این وعده فعلاً برای بازار اروپا تأیید شده است و مردم آمریکا به‌زودی فرصت خرید نسخه‌ی بنزینی کنا را خواهند داشت. با این‌حال اصلاً نباید متعجب شد که پس از عرضه‌ی نسخه‌ی بنزینی، پس از گذشت مدتی کوتاه، کنای برقی نیز به دست آمریکایی‌ها برسد. تیم وب‌سایت موتورترند در این مورد از سخنگوی هیوندای آمریکا سؤالاتی پرسیدند، اما جواب قطعی دریافت نکردند.

Hyundai kona


بر اساس اعلام رسمی، نسخه‌ی برقی کنا با نام کامل Hyundai Kona Electric در ۸ اسفند سال جاری رونمایی می‌شود و سپس در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. شعاع حرکتی این مدل، حدود ۴۷۰ کیلومتر خواهد بود که این رقم در تست‌های جدید جهانی سوخت WLTP که در مقایسه با تست اروپا و EPA نتایج آن به واقعیت نزدیک‌تر است آزمایش خواهد شد. در صورتی که مصرف سوخت کنا برابر عدد ادعاشده باشد، شورولت بولت و تسلا مدل 3 (نسخه‌ی با شعاع حرکتی کم) حرفی برای گفتن ندارند. البته این شعاع حرکتی هنوز هم از نسخه‌ی گران‌تر مدل 3 کمتر است.

Hyundai kona

اما از نبرد شعاع حرکتی که بگذریم، کنا برای طرفداران کراس‌اور کامپکت برقی، فعلاً تنها گزینه‌ی موجود است. تسلا مدل X در برابر کنا ابعاد بسیار بزرگ‌تری دارد و باتوجه به روند کٌند تولید مدل 3، بعید است که خط تولید مدل Y به این زودی‌ به کار بیافتد. از طرفی کیا کانسپت نیرو (Niro) را معرفی کرده است که این مدل هم در حال حاضر تاریخ عرضه‌ی مشخص ندارد.

قیمت رسمی کنا برقی که در دو تیپ متفاوت تولید می‌شود، هنوز اعلام نشده است؛ اما با توجه به نزدیک بودن آغاز نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸، متقاضیان این مدل زمان زیادی به انتظار نخواهند نشست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.