تایر مفهومی گودیر اکسیژن؛ معرفی شد

گودیر از لاستیک مفهومی جدیدی در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ رونمایی کرد که با استفاده از خزه زنده در بخش داخلی، اکسیژن تولید خواهد کرد.

تایر مفهومی گودیر اکسیژن؛ معرفی شد

شرکت لاستیک‌سازی گودیر (Goodyear) مشتاق است که در کمک به محیط زیست، نقش پررنگی ایفا کند. گودیر که به عنوان شرکتی درجه یک برای تولید انواع لاستیک شناخته می‌شود، گاهی محصولات پیچیده‌ای تولید می‌کند که می‌تواند در صنعت لاستیک دنیا، تغییر ایجاد کند. با وجود استفاده از آخرین فناوری‌ها در ساخت لاستیک، تیم تحقیق و توسعه گودیر تلاش‌های خود را برای پیشرفت بیش‌تر متوقف نکرده و نتیجه این فعالیت‌ها به تولید تایر بسیار عجیبی به نام اکسیژن (Oxygene) منجر شده است. گودیر از لاستیک مفهومی جدید اکسیژن در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ رونمایی می‌کند و آن‌طور که گفته می‌شود بخش داخلی آن پوشیده از خزه زنده است؛ اما قضیه کمی بیش‌تر از این به نظر می‌رسد.

  

 عکس‌های منتشر شده از لاستیک مفهومی اکسیژن نشان می‌دهد که نوارهای کناری آبی و خاکستری در آن وجود دارد؛ این نوارها قطعات رنگی نیستند، بلکه تایر در واقع از طریق فتوسنتز برق، تولید می‌کند. به یاد داشته باشید خزه‌ی زنده در آن وجود دارد و لاستیک مفهومی اکسیژن می‌تواند برای برقراری ارتباط با وسایل نقلیه مختلف هنگام چرخش یا ترمزگیری، نورانی شود. قطعات الکترونیکی، حسگرها و حتی یک پردازنده در بخش داخلی تایر تعبیه شده‌اند تا همه‌ی این اتفاقات جالب رخ دهد. امیدواریم که تایری با این همه خصوصیات خوب، بتواند در برابر چاله و دست‌انداز مقاوم باشد.


Goodyear Concept Tire / تایر مفهومی گودیر

عملکرد ثانویه‌ای نیز برای لاستیک مفهومی گودیر وجود دارد و آن ماموریت کمک به تولید هوای تازه است. لاستیک اکسیژن رطوبت جاده و دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را جذب می‌کند تا خزه‌ی داخل آن تغذیه شود و سپس اکسیژن آزاد کند. گودیر برآورد می‌کند که در شهری با ۲.۵ میلیون خودرو، لاستیک‌های "زنده" می‌توانند ۳۰۰۰ تن اکسیژن تولید کرده و سالانه ۴۰۰۰ تن دی‌اکسیدکربن را به خود جذب کنند. با فرض این‌که ۱۰ میلیون تایر از این نوع موجود باشد، پیش‌بینی می‌شود مقدار قابل توجهی هوای تازه در جو کره‌ی زمین تولید شود.

خود تایر نیز به طور طبیعی طراحی بی‌نظیر دارد، بنابراین هرگز نباید نگرانی در مورد پنچری یا ترکیدن داشته باشید. در تایر مفهومی اکسیژن از کائوچوی بازیافتی برای آج و ساختار اصلی استفاده می‌شود، بنابراین از لحاظ فنی تایری است که در واقع به جای مصرف هوا آن را در داخل خود تولید می‌کند.

مطمئنا این فقط یک طرح مفهومی است که طبق گفته‌ی مهندسان گودیر، قصد دارد تفکر انسان‌ها را به چالش بکشد و به جهت‌دهی بحث در مورد حمل‌ونقل هوشمند، ایمن و پایدار در آینده کمک کند. به بیان دیگر، انتظار نداشته باشید که این تایرهای مفهومی زنده را به زودی ببینید. با این حال، باید از گودیر به خاطر توجه به محیط زیست و تلاش در جهت دغدغه‌های جهانی تشکر کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.